Monday 22 July 2013

aku benci kau bab 7

Sebaik sahaja Suraya membuka pintu, Adam telah menghadiahkan penangan maha kuat di pipi kiri Suraya. Suraya yang nyata terkejut dengan tindakan Adam itu hanya terkebil-kebil sambil memegang pipinya.
“ Kenapa ni bang?” Tanya Suraya dengan suara yang cukup perlahan. Hatinya di himpit sebak. Bukannya sapaan mesra atau ciuman sayang yang dihadiahkan Adam sebaik sahaja melihat wajahnya sebaliknya penangan yang telah menghancur remukkan hati dan perasaannya.
Mata Adam memandang tajam kepada Suraya dengan ekspresi wajah yang cukup mengerunkan.
“ Berani kau cerita pada guard bodoh tu??” Tengking Adam sambil menunjal jarinya di kepala Suraya.
Suraya tahu siapa guard bodoh yang dimaksudkan Adam itu kerana nama itu sudah sinonim diberikan Adam kepada Hakimah. Dada Suraya semakin berdebar apabila mendengar tuduhan Adam itu.
“ Ingat sini Suraya, kalau kau rasa diri kau hebat sangat, kau boleh ceritakan kepada guard bodoh itu tetapi kau akan mendapat balasannya kelak,” ugut Adam sambil menarik rambut Suraya dengan kejap.
Suraya mengaduh kesakitan. Tarikan daripada Adam itu bagaikan mahu tercabut rambutnya.
“ Abang, Su tak pernah ceritakan kepada sesiapa. Sumpah, Su tak pernah ceritakan kepada Hakimah,” nafi Suraya bersungguh-sungguh. Airmata sudah kering di kolam matanya. Dia sudah penat untuk menangis lagi dan dia tidak mahu di lihat lemah di hadapan Adam yang tidak pernah tahu menghargai dirinya.
Makin kuat tarikan Adam di rambut Suraya. Tercabar dirinya apabila Suraya berani menipu dirinya.
“ Kalau kau tak beritahu siapa yang beritahu dia pula? Atau kau nak katakan yang dia tu ahli nujum? Pandai meneka apa yang telah berlaku kepada kau?”
“ Manalah Su tahu abang. Kenapalah abang buat Su begini? Apa salah Su pada abang sampai abang sembahkan semua ini kepada Su?” Tanya Suraya.
Adam menolak kepala Suraya menyebabkan Suraya terjelopok jatuh ke lantai.
“ Kau tanya aku kenapa? Kau nak tahu kenapa? Baik aku beritahu kau sekarang. Sebab yang terutamanya adalah kerana kau tu perempuan! Perempuan bagi aku tidak ubah seperti seorang pelacur!” Kata Adam.
Tercalar hati Suraya apabila mendengarkannya. Ini bukanlah kali pertama dia mendengar ucapan tersebut tetapi hatinya tetap berjauh hati dengan bicara Adam itu. Adakah dia sehina itu di mata Adam? Patutlah Adam melayannya sebegitu buruk.
Tiba-tiba satu sepakan tepat mengenai perut Suraya membuatkan Suraya mengaduh kesakitan. Perutnya berasa begitu senak sekali. Jantungnya pula rasa bagaikan mahu tercabut.
‘ Kau ingat aku sayang sangat pada kau?” Tanya Adam sambil terus memijak perut Suraya.
Suraya mengaduh kesakitan sambil mengerekotkan badannya. Sakitnya hampir putus nyawa. Dadanya semakin sesak.
“ Mengucap abang. Su ni kan isteri abang. Sampai hati abang sanggup buat Su begini,” kata Suraya cuba menyedarkan suaminya walaupun dia tahu bicaranya ini akan mengundang kemarahan suaminya lagi.
Adam mendenggus geram. Rupa-rupanya Suraya masih belum sedar diri.
“ Bagi diri aku, kau isteri yang tiada nilainya. Nah rasakan lagi!”
Sekali lagi Adam memijak perut Suraya. Kali ini Suraya menjerit kuat dan dia mula rasa ingin muntah. Tetapi dia tetap kuatkan diri. Setitik pun airmata tidak mengalir dari matanya. Dia sudah lali dengan semua kejahatan yang dilakukan Adam terhadapnya dan tiada gunanya lagi untuk dia mengalirkan airmata.
“ Lepas ini kau ceritakan lagi kepada guard bodoh itu yang aku pijak kau begini.”
Adam terus memijak Suraya semahunya. Suraya hanya mampu menjerit meminta Adam memberhentikan semua siksaan yang sedang ditanggungnya. Dia begitu terseksa jiwa dan raga.
“ Papa, apa yang papa lakukan ini???”
Jeritan suara Darius membuatkan Adam yang sedang menyiksa Suraya memberhentikan siksaannya. Namun dia hanya berwajah selamba dan langsung tiada riak bersalah walaupun Darius telah menyaksikan segalanya.
“ Ahhhh..kau budak kecil jangan masuk campur urusan orang tua!” Kata Adam sambil di tolaknya kepala Darius yang kelihatan begitu terkejut sekali dengan apa yang sedang disaksikan tatkala ini.
Darius sedikit pun tidak memperdulikan bicara bapanya itu sebaliknya dia terus mendapatkan Suraya yang sedang mengerang kesakitan manakala Adam pula sudah berlalu tanpa ada perasaan malu kepada Darius yang telah menyaksikan perbuatan jahatnya itu.
“ Mama….kenapa jadi macam ni mama?” Tanya Darius sambil meriba kepala Suraya.
Walaupun Suraya sedang menahan kesakitan tetapi dia masih melakarkan senyuman kepada Darius. Dia tidak mahu Darius terlalu bimbang akan keadaannya itu. Dia juga tidak mahu Darius menanam perasaan benci kepada Adam. Biar jahat bagaimana pun Adam, dia tetap bapa kandung Darius. Dia tidak mahu Darius menjadi anak derhaka.
Suraya memegang pipi Darius.
“ Tak de apa-apalah sayang. Memang salah mama kerana mengundang kemarahan papa,” jawab Suraya cuba menutup kesalahan Adam. Ah betapa mulianya hati Suraya yang masih mahu membela suaminya yang tidak berguna itu.
Darius menggeleng tidak berpuas hati dengan bicara ibunya itu.
“ Tak kan sampai pukul mama begini! Papa memang sudah melampau!” Kata Darius.
Suraya menggeleng. Kemudian dia meletakkan jari telunjuknya ke mulut Darius.
“ Ini hal antara papa dan mama jadi mama harap Darius jangan salah sangka pada papa hanya kerana perbuatan papa hari ini.”
Kemudian Suraya membelai rambut Darius penuh kasih. Bisa akibat sepakan dari Adam bagaikan mencucuk-cucuk ulu hatinya. Namun dia masih berlagak biasa supaya Darius tidak bimbang.
“ Boleh Darius papah mama ke atas? Mama rasa macam nak bermanja dengan anak mama hari ini,” kata Suraya sedangkan kesakitan yang di tanggungnya ini membuatkan dia tidak berdaya untuk bangun.
Tiba-tiba airmata Darius yang di tahannya sejak dari tadi mengalir laju membasahi pipinya. Melihatkan keadaan ibunya yang tidak berdaya membuatkan Darius berasa begitu simpati sekali. Apa salah ibunya sehingga Adam sanggup memperlakukan Suraya sebegini. Tidak sayangkah Adam kepada Suraya lagi?
“ La…mama tak suruh anak mama menangis. Dariuskan hero mama. Hero mana boleh menangis,” pujuk Suraya sambil mengesat airmata di pipi anak lelakinya itu.
Darius juga turut mengesat airmata yang mengalir di pipinya tetapi makin di kesat makin laju airmata yang mengalir. Dia berasa begitu sakit hati seolah-olah kesakitan yang ditanggung ibunya itu dapat dirasainya.
“ Darius sedih….Darius sedih tengok mama begini,” kata Darius teresak-esak.
Melihatkan Darius begitu membuatkan Suraya makin sebak. Akhirnya airmata yang ditahan sejak dari tadi mengalir jua di hadapan Darius. Dia benar-benar tidak berdaya lagi untuk berpura-pura tabah dihadapan puteranya itu.
“ Mari peluk mama sayang…” kata Suraya dengan juraian airmata.
Tanpa menunggu sesaat Darius terus memeluk ibunya. Mereka bertangisan di situ agak lama. Apa yang sebenarnya telah terjadi kepada ibunya. Mengapa Adam sanggup memperlakukan Suraya sebegitu? Darius masih tertanya-tanya sendirian. Apa yang boleh Darius lakukan untuk menyelamatkan ibunya daripada mangsa siksaan papanya?
Oh mama….apa yang Darius boleh lakukan?

2 comments: