Monday 22 July 2013

aku benci kau bab 9

“ Mak, apa khabar?”Tanya Suraya sambil menyuakan tangannya untuk menyalami Puan Hendon.
Puan Hendon menjeling tajam. Kalau diikutkan hati tidak ingin dia menyalami tangan kotor Suraya itu tetapi memandangkan ramai mata yang sedang memandang, akhirnya dia menyambut jua huluran tangan Suraya itu. Tetapi hanya sedetik cuma.
“ Khabar baik. Hah kau pergilah bawa Darius ambil makanan,” kata Puan Hendon dengan nada kurang mesra.
Suraya hanya mengganguk. Walaupun terasa hati dengan bicara Puan Hendon itu namun dia tetap menyabarkan hati. Insyaalah suatu hari nanti Allah akan menunjukkan jalan terbaik untuknya.
“ Jom sayang, kita ambil makanan,” kata Suraya sambil membawa Darius berlalu. Dia tahu kehadirannya di situ tidak disenangi oleh Puan Hendon tetapi dia berasa pelik juga kenapa Adam beria-ia mahu mengajaknya ke sini.
“ Itu isteri you ke?” Tanya William terus memandang Suraya tanpa lepas. Bagi William kecantikan Suraya itu tiada tandingannya. Dia berasa terpukau dengan kecantikan asli yang dianugerahkan Suraya itu. Kalaulah wanita itu belum dimiliki sudah lama dia akan cuba menakluki hati wanita jelita itu.
“ Ya, kenapa?” Tanya Adam tanpa riak.
Dia berasa malu apabila William mengutarakan pertanyaan begitu. Pastinya penampilan Suraya itu telah memalukan dirinya. William pasti mengatakan yang Adam ini begitu kolot kerana mendapat isteri yang begitu kolot.
“ Cantik. I tak sangka you mempunyai isteri secantik itu. Patutlah you kurung isteri you. You takut ada orang sambar ke?” Seloroh William.
“ Cantik..oh please…” Puan Hendon tiba-tiba bersuara. Dia berasa tercabar dengan pujian yang diberikan kepada Suraya. Baginya Suraya yang hina itu tidak layak menerima apa-apa pujian. Lagi pun selain dirinya tiada seorang pun perempuan yang layak di puji.
Wajah William kelihatan kaget dengan bicara Puan Hendon itu. Dari cara Puan Hendon itu dia dapat menghidu kekeruhan antara hubungan anak dan menantu itu. Akhirnya dia tersenyum lebar.
“ Cantik kalau bodoh apa gunanya? Langsung tidak memberikan manfaat buat I,” kali ini Adam pula merendahkan isterinya.
William hanya mengangkat keningnya. Dia berasa kasihan dengan Suraya yang mendapat suami yang tidak pandai menghargai kecantikan yang dimiliki olehnya.
“ Siapa kata dia tidak berguna?” Tanya William penuh muslihat.
Puan Hendon dan Adam saling berpandangan.
“ Maksud you?” Tanya Adam tepat memandang William.
“ Beginilah projek tender 1.2 billion untuk mengedarkan telefon bimbit terkini dari Jepun I serahkan kepada you tetapi dengan satu syarat.”
Keriangan terpancar di wajah Adam dan Puan Hendon. Tender yang selama ini memang mereka harap-harapkan akhirnya jatuh ke tangan mereka. Bagi Puan Hendon apa syarat sekali pun akan dikotakannya asalkan tender tersebut jatuh ke tangan mereka. Dengan kejayaan meraih tender besar ini akan membuatkan ahli lembaga pengarah lebih percaya kepada kemampuan Adam. Hanya tender ini yang bakal mengukuhkan kedudukan kewangan syarikat. Apatah lagu Adam sering menggunakan wang syarikat untuk aktiviti sosialnya. Dia takut jikalau ahli lembaga pengarah dapat menghidu perkara tersebut. Pasti dia dan Adam akan di sumbat ke dalam penjara.
“ Apa syaratnya?” Tanya Puan Hendon tanpa sabar.
“ You serahkan isteri you kepada I,” kata William dengan senyuman lebar. Dia mengharapkan Adam menerima syaratnya itu. Dia begitu teringin meratah tubuh Suraya yang begitu mengiurkan. Dia benar-benar jatuh cinta pandang pertama kepada Suraya.
“ What?” Terjegil biji mata Adam apabila mendengarkannya.
Manakala Puan Hendon tersenyum lebar dengan syarat yang begitu remeh sekali. Nampaknya selepas mendapat tender ini kekayaan yang dimilikinya bakal bertambah lagi dan keyakinan ahli lembaga pengarah kepada kebolehan Adam akan meningkat naik.
“ Relaxla bro. Just for one night only.”
“ You gila? I tak pernah libatkan isteri I dalam business. Business is business. Tiada kaitan dengan isteri I. You ingat I jenis lelaki yang jual isteri?” Lantang sekali suara Adam. Kelakiannya tercabar apabila maruah isterinya bakal menjadi bahan dagangan.
William hanya tersenyum sumbing apabila Adam memarahinya sebegitu manakala Puan Hendon semakin tertekan dengan bicara Adam itu. Ternyata Adam masih menyayangi Suraya walaupun dia sering melayan Suraya bagaikan sampah. Patutlah selama ini apabila di desak supaya menceraikan Suraya anaknya itu sering menangguhkan niatnya. Dia tidak akan terus membiarkan perkara sebegini berlarutan.
“ Fikirlah. I hanya memberi tawaran. I don’t mind if you reject my offer. But think about the offer carefully.You tak akan hilang apa-apa malah you akan dapat kedua-duanya.”


“KAU ni memang bodoh Adam!” Marah Puan Hendon setelah William berlalu.
Adam mendenggus kasar dengan bicara ibunya itu. Kemelut hatinya tiada siapa yang faham. Malah dia berasa begitu hina sekali apabila William memberikan tawaran gila itu. Di mana maruahnya sebagai seorang suami? Suami yang menguasai segala-galanya ke atas Suraya.
“ Memang Adam bodoh! Walaupun Adam ini buaya dan mengamalkan seks bebas tapi Adam tak sanggup kongsi isteri dengan lelaki lain! Itu namanya dayus mak! Adam tak dayus!” Kata Adam lantang sekali.
Puan Hendon mendenggus. Geram dengan bicara Adam yang tidak pandai mengambil peluang keemasan.
“ Dayus ke kau ego Adam? Kenapa kau tak pandai nak rebut peluang keemasan ini?” Tanya Puan Hendon tenang sekali.
“ Tak kisahlah mak nak cakap apa. Tetapi bagi Adam, Adam tak akan sesekali berkongsi isteri dengan orang lain! Never!
“ Siapa suruh kau kongsi isteri?”
“ Ah..kalau dah bagi William tidur dengan Suraya hanya satu malam tak ke itu dinamakan berkongsi? Lepas tu kalau Suraya mengandungkan anak si William tu macamana? Adam ke yang kena jadi pak sanggup mengaku anak itu anak Adam? Mak….hanya orang yang bodoh sahaja yang buat kerja gila ini!” Kata Adam panjang lebar.
Dia cukup tidak menyangka ibunya sanggup bersetuju dengan cadangan bodoh William itu. Adakah ibunya sudah hilang maruah dan pegangan? Memang benar tawaran yang ditawarkan William itu amat memberikan keuntungan yang besar kepada syarikat mereka tetapi syarat yang dikenakan William itu bukannya satu syarat yang boleh dibawa berunding. Selagi dia masih bernyawa perkara sebegitu tidak akan berlaku kepada keluarganya. Bukannya dia sayangkan Suraya tetapi jika dia menjual maruah Suraya ternyata dia adalah lelaki dayus. Lelaki yang boleh dipergunakan sesuka hati oleh William.
“ Mak pun tak inginlah nak suruh kau jadi pak sanggup nak bela anak orang putih itu!” Kata Puan Hendon.
“ Ahhh..habis tu kenapa mak nak suruh Adam bersetuju dengan syarat gila William tu?”
“ Selama ini Suraya itu tidak pernah ada gunanya kepada kau. Dia itu selalu dianggap biawak hidup kepada kau. Jadi apa salahnya kau gunakannya demi untuk kepentingan kau. Selepas kau dapat apa yang kau nak kau ceraikan dia!”
“ Maksud mak?”
“ Kau serahkan tubuh Suraya kepada William. Selepas itu kau ceraikan dia! Takkan kau nak simpan lagi perempuan kotor yang telah disentuh oleh William?” Puan Hendon merencanakan strategi.
“ Tapi…”
Adam berasa berat hati untuk melakukannya. Walaupun sudah tidak menyayangi Suraya tetapi dia berasa berat hati untuk memutuskan ikatan yang sudah terjalin.
“ Hei..tak kan kau masih sayangkan perempuan kampung itu?” Tanya Puan Hendon sambil membuntangkan matanya.
“ Bukan begitulah mak. Adam hanya rasa berat hati,” kata Adam berterus-terang dengan apa yang sedang dirasainya saat ini.
Come on Adam. Kau tahu tak kewangan syarikat sekarang sangat-sangat genting? Semuanya angkara kau yang suka menggunakan duit syarikat untuk berjoli. Kalau ahli lembaga pengarah tahu macamana? Kau nak masuk penjara ke? Lagi pun bunga bukannya sekuntum. Kau boleh cari perempuan yang sepuluh kali ganda lebih hebat daripada Suraya. Sekali kau petik jari sepuluh yang datang. Lebih-lebih lagi kalau kita mengaut keuntungan yang berganda dengan tender yang ditawarkan William itu tetapi kalau kau masuk penjara, Suraya pun lari tinggalkan kau. Kau nak ke semua itu berlaku pada kau?” Puan Hendon sudah meracuni fikiran Adam.
Dada Adam berdebar hebat. Tiba-tiba dia berasa takut sekali dengan cerita ibunya itu. Sungguh dia tidak mahu masuk ke dalam penjara.
“ Bagaimana pula dengan Darius?” Tanya Adam masih belum berpuas hati tetapi dia tiada pilihan lain.
“ Darius, mak akan buatkan dia menjadi seorang yang pendendam dan benci kepada ibunya,” kata Puan Hendon melakarkan senyumannya.
Senyuman yang penuh dendam dan api kemarahan. Dendam yang sudah lama dipendamnya. Akhirnya tidak lama lagi Suraya akan mendapat pembalasan yang setimpal dengan apa yang telah dia lakukan kepadanya suatu masa dahulu.

No comments:

Post a Comment