Tuesday 19 June 2012

Sisa Cinta Kita Bab 8


“ Aqif, awak tahu tak apa tujuan saya memanggil awak ke dalam bilik saya?” Tanya Encik Arshad selaku ketua felo Kolej Keris Mas.
Aqif yang duduk di hadapan Encik Arshad hanya menggeleng. Wajahnya kelihatan begitu resah sekali. Encik Arshad jarang memanggil mahasiswa kalau tiada perkara serius yang perlu dibincangkan.
“ Maafkan saya Encik. Saya tak tahu tujuan Encik memanggil saya ke sini.” Jawab Aqif gementar sekali. Dia terus merenung Encik Arshad yang kelihatan begitu serius.
“ Sebenarnya saya telah mendapat aduan tentang sikap awak yang telah membuli seorang junior wanita.” Kata Encik Arshad tenang sekali.
Aqif terkejut besar dengan aduan yang langsung tidak disangkanya. Kerutan di dahi semakin ketara. Siapakah yang telah membuat aduan tersebut? Budak perempuan itukah? Mukanya sudah merona merah.
“ Siapa?”
Encik Arshad mengeluh lemah. Dia langsung tidak terkejut mendapat aduan tersebut kerana sememangnya Aqif cukup dikenali dengan kenakalannya. Namun begitu aduan yang diterima tidak boleh di pandang remeh apatah lagi yang mengadunya adalah Datuk Hisham salah seorang tokoh korporat yang cukup terkenal di Malaysia.
“ Namanya Qisha binti Datuk Hisham.”
Aqif makin berasa cuak apabila mendengarkan pangkat bapa perempuan itu. Ternyata budak perempuan itu bukannya calang-calang orang.
“ Tapi apa yang telah saya buat kepada dia?” Tanya Aqif ingin mendapatkan kepastian. Selama ini banyak juga kaum wanita yang menjadi mangsa sakatnya tetapi nama Qisha tidak pernah di dengarnya.
“ Menurut aduan, awak telah mempermainkannnya dan menjadikannya sebagai bahan ketawa awak. Disebabkan itu dia mengalami tekanan perasaan.”
Aqif mengeluh lemah. Pandai benar wanita bernama Qisha mereka cerita. Tak kanlah setakat buli sebegitu akan menyebabkan tekanan perasan. Saje je budak perempuan itu mahu mengenanya. Aqif makin geram. Dia menganggak Qisha binti Datuk Hisham itu adalah junior yang di panggil Cik Nyet olehnya.
“ Aqif, perbuatan membuli saya anggap perbuatan yang cukup serius kerana ia juga merupakan satu isu nasional yang sering diperkatakan di media massa. Awak adalah seorang pelajar yang pintar tetapi perbuatan seperti ini tidak boleh dipandang remeh. Sepatutnya awak memberikan contoh yang baik kepada mahasiswa baru dan bukannya bersikap seperti orang tidak matang begini.” Panjang lebar Encik Arshad berleter.
Aqif menunduk. Dia mula gementar dengan tindakan yang bakal di ambil oleh Encik Arshad terhadapnya.
“ Saya minta maaf Encik. Saya janji tak kan melakukan perkara ini lagi.”
“ Jadi, awak mengaku?”
Lambat-lambat Aqif menganggukkan kepalanya.
“ Saya tetap akan menghukum awak melainkan jika Qisha sudi memaafkan awak dan tidak memanjangkan cerita ini. “
Aqif makin berdebar. Janganlah Encik Arshad menjatuhkan hukuman yang bakal menggelapkan masa hadapannya sedangkan dia melakukan semua ini hanyalah sekadar untuk suka-suka sahaja.
Encik Arshad menekan interkom.
“ Halimah, suruh mahasiswa bernama Qisha masuk.”
Tidak sampai dua minit, terdengar ketukan di luar pintu. Selepas mendapat arahan masuk, tersembul wajah yang cukup di kenalinya. Ternyata tekaannya tepat sekali. Rupa-rupanya Cik Nyet adalah Qisha binti Datuk Hisham. Pandai benar Cik Nyet menggunakan pengaruh bapanya untuk mengenakannya kembali.
“ Selamat pagi Encik.” Kata Qisha sedikit pun tidak memandang ke arah Aqif.
“ Selamat pagi. Sila duduk.”
“ Terima kasih Encik.” Kata Qisha sebelum melabuhkan punggung di kerusi bersebelahan dengan Aqif. Sempat juga dia menjeling ke arah Aqif yang kelihatan begitu cuak sekali.
“ Qisha, saya mendapat aduan daripada bapa awak yang Aqif ini telah membuli awak. Adakah ianya betul?”
Qisha menarik nafas dalam-dalam. Dia tidak menyangka bapanya benar-benar ambil serius dengan bicaranya tempoh hari.
“ Betul Encik tapi saya anggap itu sebagai satu gurauan sahaja yang patut di terima oleh mahasiswa baru. Dengan cara ini kami dapat berkenalan dengan lebih mesra.”
Aqif menarik nafas lega dengan bicara Qisha itu.
“ Perkara membuli adalah perkara yang serius dan Aqif boleh dikenakan tindakan tatatertib.”
Qisha menjeling Aqif sekilas. Dia tidak mahu hanya kerana perkara sekecil ini akan menggelapkan masa hadapan Aqif.
“ Saya rasa tidak perlulah dipanjangkan perkara ini. Saya harap ianya boleh berakhir di sini.”
Encik Arshad mengangguk. Dia berasa senang hati dengan bicara Qisha itu.
“ Saya juga sebenarnya tidak suka perkara ini diperbesarkan. Kalau begitu Aqif, sebagai adatnya awak kenalah memohon maaf dari Qisha dan saya tak mahu perkara sebegini berulang kembali.” Encik Arshad memberi amaran.
Aqif tersenyum senang hati. Dia segera bangun dan menghulurkan tangannya kepada Qisha. Sempat dia menangkap jelingan Qisha kepadanya.
“ Ah Cik Nyet ni, jeling-jeling paku pula!” Kata Aqif di dalam hati.
Qisha menyambut huluran Aqif. Tanpa menunggu sesaat jari-jemari nakal Aqif terus memegang kejap jari-jemari Qisha. Dia sempat mengejitkan mata kepada Qisha membuatkan Qisha menjeling tajam.
“ Maafkan aku Cik Nyet.”






“ OIII..Aqif, angau ke?”
Wahid yang perasan dengan sikap Aqif yang asyik mencium tangannya sendiri dan kemudiannya tersenyum sendirian mula menegur sahabat baiknya itu.
“ Kau ni potong stim lah!” Marah Aqif.
“ Tu nasi tu tak luak pun. Asyik cium telapak tangan sejak dari tadi! Kau ingat dengan cium tangan kau tu boleh buat Cik Nyet jatuh cinta kepada kau ke?”
Aqif mengeleng dengan bicara Wahid itu. Tanpa memperdulikan Wahid dia terus mencium telapak tangannya yang sebentar tadi berjabat dengan tangan Qisha.
“ Kau ni pandai-pandai je buat kesimpulan sendiri. Aku bukannya sukakan dia. Aku bertambah geram dengan dia!”
Wahid yang sedang enak menyuapkan makanannya terhenti buat seketika. Di pandangnya Aqif tanpa berkelip.
“ Kenapa pula kau geramkan dia?”
Aqif tersenyum manis.
“ Sebab dia sudah pandai melawan aku,” kata Aqif yang semakin seronok dengan permainannnya ini.
Wahid menggeleng. Nampaknya Aqif masih belum serik walau telah diberi amaran oleh Encik Arshad sebentar tadi.
“ Kau jangan main-main Aqif. Dia guna kabel besar. Karang tak fasal-fasal kau pula dikenakan tindakan tatatertib.” Nasihat Wahid.
“ Sebab tu aku suka kacau dia. Lagi berisiko lagi syok,” ulas Aqif dengan tawa besar.
Wajah Qisha menari-nari di ruang ingatannya. Dia mula merancang sesuatu. Sesuatu yang bakal menaikkan kemarahan gadis naif itu lagi. Senyumannya semakin lebar. Malah tawanya makin besar.


No comments:

Post a Comment